tisdag 8 april 2014

Fia berättar, Fia tells a story

English: 

 If mom is now going to talk about all the crap that she thinks and so I can to:)
My first wondering is why do we get up at 4 in the morning ?
Why should we get up early at all?
Why cant  I get food when I want food ?
and why should we go out and walk in the rain?

okay so here I think.

mum wants to get up early because she wants to go out and go before work , fine mom okey you need it you are so  lazy :)

the food then , no I do not get it at all. I'm trying to talk to her and tell her but does she understand? no she just gets annoyed and asks me to stop sounding like a bird .
Go out in the rain 's not really so awful and out , we have to , so okay then.

I'll tell you a little about myself.

My name is Fia , apparently it was not mom that determined the name, it was her father, my grandfather , or as I call him the legend . Mum thought  Fia was an ugly name until she got to meet me irl and saw that yes , she named fia.
Im born in 2010 on December 5, first out of the of my siblings I have 5 siblings.

On January 5, I meet my mom for the first time and she had probably wanted to take home with me even then.But 1 month and we had to wait and February 5 , she came and took me home. It was cold and lots of snow . We went by car and I both pee and throw up ( get sick of going by car , which mom does too ) in her lap .
Then began a great journey to teach me a lot and after just two days at home mum took me to her job, which is my job well, a dog day care :) lots and lots of friends :)
because I was too little to go on walks, it was cold about -25 and lots of snow so did mum wearing me in a bag :) But exercising on a leash , we did anyway. Once I began to like to walk on a leash so where it will teach me how to walk properly on a leash , today I go most of the time without a leash .
I have learned so much since I came home , so it is not wise . everything from daring to climb stairs to go behind the mom when we meet people . Little else I can is to play dead , roll over , open doors / gates, follow along as we pick up / leave out the dogs , ask for food ;) etc etc ...
I like the attention , likes to meet people / dogs / cats , I like to get a cake(dog treat) , love my family and most my mom, I like to throw the ball but loves to play tug of war, to rest / sleep is the best thing to do when nothing happens . Go walking and time in the woods is wonderful.
I can hug and I can talk though according to mom , I howl like a German shepherd / husky, learned by Bosse , my grandma and grandpa's dog :)

Do you want to know something more about me, then ask a question :)

many kisses and hugs Fia :)


Svenska:

Om matte nu ska babbla om allt skit som hon tänker och så så kan jag det med:)
Min första fundering är varför ska vi gå upp klockan 4 på morgonen för?
varför ska vi gå upp tidigt överhuvudtaget?
Varför kan jag inte få mat när jag vill ha mat?
och varför ska vi ut och gå i regnet?

okej så här tror jag.
matte vill gå upp tidigt för att hon vill gå ut och gå innan jobbet, fine matte det
kan du behöva lat som du är:)
maten då, nej jag fattar inte den alls. Jag försöker tala om, fattar hon? nej hon blir bara irriterad och ber mig sluta låta som en fågelunge.
Gå ut i regnet är väl egentligen inte så hemskt och ut måste vi, så okej då.

Jag ska berätta lite om mig själv.

Jag heter Fia, det var tydligen inte matte som bestämde namnet utan hennes pappa, min morfar eller som jag kallar han legenden. Matte tyckte nämligen Fia var ett fult namn tills hon fick träffa mig irl och såg att ja hon heter fia.jag är född 2010 den 5 december, först ut av kullen, har 5 syskon.
Den 5 januari hälsade matte på för första gången och hon hade nog velat ta med mig hem redan då.
men 1 månad till fick vi vänta och den 5 Februari kom hon och hämtade hem mig. Det var kallt och massa snö. Vi åkte bil och jag både kissa och spydde(blir åksjuk av att åka bil, vilket matte också blir) i hennes knä. Sen började en härlig resa med att lära mig en massa och redan efter 2 dagar hemma tog matte med mig till hennes jobb, vilket är mitt jobb också, ett hunddagis:) Massa kompisar :)
eftersom jag var för liten att gå med på promenader, det var kallt ca -25 och massa snö så fick matte bära mig i en väska:) Men träna i koppel gjorde vi ändå. När jag väl började vilja gå i koppel så vart det att lära mig att gå ordentligt i koppel, idag går jag för det mesta utan koppel.
jag har lärt mig så otroligt mycket sen jag kom hem, så det är inte klokt. allt från att våga gå i trappor till att gå bakom matte när vi möter folk. Lite annat jag kan är att spela död, rulla runt, öppna dörrar/grindar, följa med när vi hämtar/lämnar ut hundar, be om mat;) osv osv...
Jag gillar uppmärksamhet, gillar att hälsa på folk/hundar/katter, jag gillar att få kaka, älskar min familj och helst matte, jag gillar att kasta boll men älskar att leka dragkamp, att vila/sova är bästa att göra när inget händer. Gå promenader och helst i skogen är underbart.
jag kan kramas och jag kan prata fast enligt matte ylar jag som en schäfer/husky, lärt mig av Bosse som är min mormor och morfars hund:)
jag älskar att cykla, både sitta i korgen och springa bredvid, helst springa bredvid.

Vill ni veta något mer om mig, så ställ en fråga:)

massa pussar och kramar Fia:)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar